رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری یا همان (Cloud Computing) را می‌توان به زبان ساده، ارائه خدمات مختلف از جمله پیاده سازی اپلیکیشن‌ها،ارائه فضای ذخیره(Storage) و قدرت پردازشی در بستر اینترنت تعریف نمود. در رایانش ابری به جای مالکیت شخصی زیرساخت‌های لازم، کاربران می‌توانند برای دسترسی به خدمات مورد نظر خود این زیرساخت‌ها را به مقدار منابع و زمان مورد نیاز خود اجاره نمایند. در واقع یکی از مزایای استفاده از این نوع خدمات رهایی از هزینه بالا و پیچیدگی‌های تهیه و نگهداری زیرساخت‌های مورد نیاز است. از سرویس G-mail، سرویس پخش آنلاین Netflix و یا فرآیند پشتیبان گیری از حافظه داخلی گوشی‌های هوشمند می‌توان به عنوان مواردی از کاربرد رایانش ابری یاد کرد.

 

اما علت این نامگذاری در چیست؟ در واقع واژه Cloud و یا ابری نمادی برای نشان دادن شبکه اینترنت است. منشا این نماد ابری است که در گذشته دورتر برای نشان دادن شبکه تلفن و در گذشته نزدیک‌تر برای نشان دادن شبکه اینترنت در دیاگرام‌های شبکه به عنوان نماد انتزاعی از زیرساخت‌های آن ترسیم می‌شده است. پس در واقع همانطور که پیشتر گفته شد، عبارت رایانش ابری بیانگر نوعی از رایانش انجام گرفته بر پایه اینترنت و شامل سخت افزار‌هایی همچون سرور و نرم افزار‌هایی همچون برنامه‌ها و سیستم عامل‌های مختلف است.رایانش ابری در سالیان اخیر تبدیل به یکی از صنعت‌های مهم حوزه IT شده است. سرمایه‌گذاری‌های سنگین انجام شده در این حوزه نشان از اهمیت بالای آن دارد. طبق تحقیقات IDC امروزه یک سوم هزینه‌های جهانی در حوزه IT صرف ایجاد زیرساخت‌های مربوط به رایانش ابری می‌شوند. همچنین با روی آوردن کاربران سنتی و خانگی به استفاده از میزبانی ابری این سهم روز به روز در حال افزایش است. در سال ۲۰۱۸ طبق گزارش Gartner، بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار در زمینه رایانش ابری هزینه شده است.

مزیت رایانش ابری

مزیت اصلی رایانش ابری بستگی به نوع خدمت استفاده شده متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی استفاده از این تکنولوژی به معنای عدم نیاز به خرید و نگهداری تجهیزات مورد نیاز است. در واقع با این راهکار دیگر نیازی به صرف منابع مالی و نیروی انسانی برای خرید سرور، به روزرسانی برنامه‌ها و سیستم عامل، تعویض قطعات قدیمی‌تر و مواردی از این قبیل نمی‌باشد چرا که تمامی این وظایف بر عهده ارائه دهنده خدمت خواهد بود. از آنجاییکه منابع صرفه جویی شده به این طریق می‌توانند در اهداف استراتژیک تر به کار گرفته شوند، این مورد می‌تواند کمک چشمگیری به پیشرفت یک کسب و کار در زمینه کاری مربوط به خود بکند.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید

فضای ابری

فضای ابری چیست و معرفی بهترین فضای ذخیره سازی ابری ۲۰۲۰ با افزایش استفاده از فضای ابری، در این…